2020 Yılında 2.305 Başvuru Alındı
Pamukkale İlçe Tüketici Hakem Heyeti’ne 2020 yılında 2.305 tüketici başvuru yaparken kurulduğu 2014 yılından bu güne kadar 73.900 tüketici başvuru yaşadığı mağduriyetler için başvuruda bulundu.
2020 yılı içerisinde yapılan 2.305 başvurudan 1878 başvuru karara bağlanırken bu karara bağlanan başvuruların 1.099 (%59) unda tüketici haklı, 717 (%38) sinde tüketici haksız bulundu. 62 (%3) başvuru ise görevsizlik ve yetkisizlik nedeniyle reddedildi. Birçok vatandaşımızın ise “cayma hakkı süreleri, yazılı veya kalıcı veri saklayıcısıyla cayma hakkının kullanılması gerektiği” gibi yasal hakları konusunda bilgilendirilmesi sayesinde hakem heyetine başvuru yapmasına gerek kalmadan mağduriyetleri giderildi.
E-DEVLET Üzerinden Kolayca Başvuru Yapmak Mümkün
Vatandaşlarımızın herhangi bir mağduriyet yaşamaları halinde Hakem Heyetine uğramadan E-Devlet üzerinden Tüketici Bilgi Sistemine (TÜBİS) ulaşarak şikâyetlerine ilişkin belgelerini yüklemek suretiyle başvuru yapabilecekleri, Tüketici Hakları Hakkında ALO 175 (Tüketici Danışma Hattı) hattından ve https://tuketici.ticaret.gov.tr adresinden her türlü bilgiye ulaşabilecekleri belirtildi.
YÜZ YÜZE EĞİTİM VEREMEYEN ÖZEL ANAOKULUNUN PEŞİN ALDIĞI ÜCRETİN İADESİNE KARAR VERİLDİ
Çocuğunu özel bir anaokulunu bir yıllık ücretini peşin ödeyerek kayıt yaptıran bir tüketici Covid-19 salgını nedeniyle okulun kapanmasıyla anaokulundan alamadığı hizmet nedeniyle anaokuluna ödemiş olduğu ücretin iade edilmesi için hakem heyetine başvuruda bulunmuştur. Hakem heyeti tüketicinin başvurusunu değerlendirerek, “okul öncesi eğitiminin yüz yüze yapılması gerektiği, uzaktan eğitim şeklinde eğitim verilmesinin oyun, beslenme, temizlik, etkinlik hizmetlerinin belirli sayıda öğrenciye beraber şekilde verilmesi hususlarının mevcut koşullarda uzaktan eğitim modeliyle yerine getirilmesinin mümkün olmaması” sonucuna vararak verilmeyen hizmet bedelinin tüketiciye iade edilmesine karar vermiştir.
En Çok Mağduriyet Cayma Hakkının Kullanımından Kaynaklanıyor
Vatandaşlarımızın başvuruları incelendiğinde; mağduriyetlerinin çoğunun kapıdan, uzaktan pazarlama (İnternet, TV. vb aracılığıyla) ve elden taksitli satışlarda cayma hakkı sürelerinin bilinmemesinden kaynaklı yaşanıldığı belirtildi. Kapıdan ve Uzaktan Pazarlama yöntemiyle yapılan satışlarda tüketicinin 14 gün, elden taksitli satışlarda ise 7 gün içerisinde cayma hakkının olduğu, bu konuda satıcının tüketiciyi bilgilendirmek zorunda olduğu, tüketicinin ise cayma hakkını kullanmak için belirtilen süreler içerisinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcılar (e-posta vb) aracılığı ile satıcıya bildirmek zorunda olduğu, ancak, kişisel ihtiyaçlar doğrultusunda hazırlanan, mühür ve ambalaj gibi koruyucu unsurları açılan, sağlık ve hijyen açısından uygun olmayan, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemeleri gibi ürünlerin cayma hakkından istisna tutulduğu gibi konular da önem arz etmektedir.
Tüketici Hakem Heyeti Üyeleri ve Raportörleri yıl boyunca yapılan başvuruları değerlendirerek vatandaşlarımızın;
●Yapacak oldukları alışverişlerde fatura vb. belgelerini almaları,
●İmzalayacakları sözleşme maddelerini detaylı incelemeleri,
●İnternet sitesi üzerinden alışveriş yapacaklarsa güvenli siteler üzerinden alışveriş yapmaları,
●Telefonla arayarak veya duygu sömürüsü yaparak ürün satmaya çalışan kişiler ve kapıda imzalatılan sözleşmelere dikkat etmeleri,
●Satın alacakları ürün veya hizmetlerde cayma haklarının olup olmadığı hakkında bilgi almaları ve sözleşme hükümlerini detaylı incelemeleri,
● Yaşanabilecek herhangi bir mağduriyete karşı haklılıklarını ispatlayıcı belgelerini muhafaza etmeleri
hususlarına dikkat etmeleri halinde olası mağduriyetlerini önleyebilecekleri belirtildi.
Tüketici Hakem Heyeti Yetki Alanları Düzenlendi
01/08/2018 tarihi itibariyle tüketici hakem heyetlerinin yetki alanlarının yeniden düzenlendiği, bu kapsamda Pamukkale İlçe Tüketici Hakem Heyetinin; Baklan, Bekilli, Bozkurt, Çal, Çardak, Çivril, Serinhisar ve Honaz olmak üzere toplamda 8 ilçenin karar mercii olarak yetkilendirildiği ifade edildi. Belirtilen ilçe kaymakamlıklarından alınan başvurular ilçe tüketici hakem heyetimiz tarafından karara bağlanmaktadır.
Hakem Heyeti Başvuru Limit Değişikliği
26/12/2020 tarih 31346 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan İlçe Hakem Heyeti Başvuru limitlerinin yeniden değerleme oranında arttırılarak 7.550,00 TL olmuştur. İl Hakem Heyeti başvuru limitleri ise 7.550,00 TL - 11.330,00 TL’dir.
Tüketicilerin Dikkatli Olması Gerekiyor
Tüketicilerin yetkili olmayan sahte servis firmalarından aldıkları hizmetlerde mağdur oldukları görülmektedir. Kendilerini yetkili servis gibi tanıtan bu firmaların, parça temini için tüketiciden kapora adı altında ücret aldıkları ya da sahte ve çalışmayan parçalar tüketicinin ürününe monte edilerek tamirat adı altında ücret aldıkları görülmektedir. Tüketicilerin dikkatli olmaları, garanti belgesinde yer alan yetkili teknik servisler veya Ticaret Bakanlığının yeni uygulamaya koyduğu Servis Bilgi Sistemi (SERBİS) üzerinde bulunan yetkili servisler ile iletişime geçmeleri gerekmektedir
2020 Yılı Alınan Toplam Başvuru
|
2.305
|
Konu Başlığı
|
Alınan Başvuru Sayısı
|
Toplam Başvuruya Oranı %
|
Perakende Ticaret Sektörü
|
1.235
|
53 %
|
Abonelik Hizmetleri Sektörü
|
414
|
18 %
|
Finansal Hizmetler
|
345
|
15 %
|
Ulaşım-Sağlık-Eğitim Hizmetleri
|
140
|
6 %
|
Diğer Uyuşmazlıklar
|
111
|
5 %
|
Turizm Hizmetleri
|
60
|
3 %
|